Normale lichaamstemperatuur van jouw paard? Weet jij het?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

fransje23

Normale lichaamstemperatuur van jouw paard? Weet jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 23:07

Afgelopen week trof ik mijn paard als een zielig rillend hoopje aan in het weiland. Ze was in de ochtend geënt en schijnbaar behoord zij tot de, volgens de bijsluiter, zeldzame groep die koorts als bijwerking had. Haar temperatuur was op dat moment 39,2 graden.
Lekker onder een deken gezet en de volgende ochtend was haar temperatuur gedaald tot 38,3. Is nog wat hoog maar haar normale lichaamstemperatuur is sowieso rond de 38 graden. In de avond was haar temperatuur weer haar normale 37,9.

Dat brengt mij eigenlijk tot mijn vraag. Eerste stuk was de aanleiding en lang intro O:)

Wie heeft ook weleens meerdere dagen achter elkaar de temperatuur opgenomen van zijn/haar gezonde paard om de normale waarde te weten? Of misschien meet je sowieso iedere dag?

Bij mijn eerste paard was de lichaamstemperatuur standaard laag, rond de 37 hooguit 37,3 graden. Scheelt bijna een hele graad met mijn huidige paard. Toch handig om te weten als je twijfels hebt of ze wel fit zijn.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

trysteffy

Re: Normale lichaamstemperatuur van jouw paard? Weet jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 23:14

bij mijn bijrijpaard ook 37/37,3 mijn eigen paard weet ik niet zo goed

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 23:15

Yes, en hartslag idem dito. Paar keer een "0-meting" gedaan en nu check ik het alleen bij twijfel/ziekte. Heel handig om deze info te hebben over je paard. Ze kunnen tenslotte niet praten :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 23:23

Bij mijn paard zit het altijd rond de 38.
Toen ze ziek is geweest ben ik het gaan bij houden. Papier ben ik helaas kwijt maar toen heb ik een tijdje ochtend en avond gemeten.
Toen ze ziek was ging ze op een gegeven moment over de 40 graden heen. Ze toont het niet erg. De dierenarts dacht volgens mij ook dat ik overdreef toen hij op stal kwam. Hij stak ook een verhaal af dat de meeste paarden met zulke temperaturen staan te zweten en rillen dus het zal wel meevallen. Maar hij schrok toch wel toen de temperatuur opliep.

Vindt het wel fijn om te weten zeker omdat ze dus slecht laat zien dat ze ziek is, is het bij haar juist belangrijk om op de temperatuur af te gaan hoe erg het is.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:05

Ik weet het van mijn paard ook. Heb een tijdje in de ochtend en avond haar temperatuur gemeten. In de zomer is dat tussen de 37.4 en 37.8 graden. In de winter tussen de 37.1 en 37.5 graden.
Haar hartslag in rust zit tussen de 30 en 34 bpm. En ademhaling ong 10 a 12 keer per minuut.
De slijmvliezen controleren is ook een fijne, bij het ene paard zijn die meer roze dan bij het andere paard. Zo heb ik een keer op tijd koliek ontdekt, haar slijmvliezen waren ineens helemaal wit weggetrokken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:08

Meestal 37,6 of 37,7 graden. Vanaf dat de 38 gepasseerd is, voelt ze zich wat kwakker.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:10

Ja, mijn merrie zit rond de 37.2 standaard, dus niet net na arbeid, maar gewoon zo uit stal of wei geplukt.
Na arbeid zit ze uiteraard iets hoger, waarbij ik een paar keer tien minuten na de cooling down en het afzadelen gemeten heb, toen ze alweer stond te eten, en toen zat ze rond de 37.4.

Mijn vorige paard had standaard rond de 37.8 in rust.

Bij mijn huidige paard noem ik iets dus ook verhoging waar ik bij mijn vorige paard dacht 'die heeft gewoon een rondje gerend net'.

Altijd handig om te weten dus!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:26

Mijn vorige zat standaard rond de 38,2. Heel handig om te weten als je het in de gaten moet houden na behandeling bijvoorbeeld. Ik heb wel eens iemand gehad die dacht dat hij verhoging had, maar wij wisten gelukkig dat het normaal was. De huidige van mijn moeder weet ik niet, maar die zal zij wel weten haha.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:31

Ik heb een geweldige staleigenaar die een 'health' boekje van alle paarden bij houdt.
In dit schriftje staat per paard de temperatuur, schofthoogte, gewicht(geschat met zo'n lint), wanneer de tandarts/veearts/hoefsmid/... is gepasseerd.

Dit boekje werkt ze elke keer bij als de hoefsmid er is, dan staan alle paarden op stal en doet ze een rondje met de thermometer en het 'meetlint'. Zo kunnen veranderingen in gewicht en temperatuur goed opgevolgd worden en ook ik kan als eigenaar aan dat boekje aan.

Ik reken onafhankelijke voedingsrantsoenen uit en geef onafhankelijk voedingsadvies, meer info? Pb

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:49

Mijn paard zijn temperatuur is 37.8° . En hij krijgt ook standaard koorts na een enting.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+2!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:51

Ja, een paar keer gemeten om een beeld te krijgen en daarna een keer in de zomer elke middag/avond rond dezelfde tijd toen het erg warm was. Na een warme dag met veel zon was de temperatuur dan ook iets hoger.
Dan weet ik tenminste wat zijn normale waarde ongeveer zou moeten zijn.

Toch wel een dingetje om van je eigen paard te weten!
Net als de hartslag in rust. Ligt voor de 1 nog onder de 30 en bij de ander rond de 44. Of de ene op 50 zit of de ander maakt dan wel uit..

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:52

Mijn paard zit bij een normale temperatuur op 37.4

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:52

Seltje schreef:
Ik heb een geweldige staleigenaar die een 'health' boekje van alle paarden bij houdt.
In dit schriftje staat per paard de temperatuur, schofthoogte, gewicht(geschat met zo'n lint), wanneer de tandarts/veearts/hoefsmid/... is gepasseerd.

Dit boekje werkt ze elke keer bij als de hoefsmid er is, dan staan alle paarden op stal en doet ze een rondje met de thermometer en het 'meetlint'. Zo kunnen veranderingen in gewicht en temperatuur goed opgevolgd worden en ook ik kan als eigenaar aan dat boekje aan.

Wat goed!

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:55

Goed dat je het topic opent!

Vroeger stond het bij ons op het stalbordje bij elk paard.

Jaren wist ik het van onze paarden, maar er zijn er wat bij gekomen en moet het eigenlijk weer even noteren en bijhouden. Ga ik zo meteen doen!!

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:00

Ik meet ook regelmatig om zo een 0-meting te hebben.
Ik moet zeggen dat ik het ook ontzettend leuk en interessant vind om de gezondheid van mijn paard bij te houden en indien nodig op een natuurlijke manier te ondersteunen. Dus ik controleer ook hartslag, ademhaling, vocht, slijmvliezen, lymfeknopen enz.

www.paardennatuurlijk.com mijn blog over natuurgeneeskunde en orthomoleculaire therapie voor paarden

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:02

Niks niet tot zeldzaamheid, hier temp ik na enting altijd met tussenpozes van aantal uur. Mer 6 paarden zie je verschillen, er zijn er due na 4 uur een grote koortspiek hebben en dan langzaam terugzakken maar een ander heeft pas na 12 uur echt verhoging. Vroeger miesten ze echt altijd mininaal 1 dag rust hebben, tegenwoordig wordt dat nooit meer verteld helaas terwijl ik echt vind dat temperaturen wijs is en ze echt recht hebben op een herstel periode.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:06

Ja, toen er een heel wat jaren terug rhino in de omgeving heersde heb ik voor een aantal weken dagelijks getemperatuurd. Mijn ruin had standaard een stuk lagere temperatuur dan 'normaal'. Toen de DA een keer moest komen was hij dus volgens de DA enkel wat verhoogd, maar doordat ik zijn normale temperatuur wist, wist ik dus dat hij niet enkel wat was verhoogd maar gewoon fikse koorts had. Knowledge saves lives :D

Mijn leven in Zweden: klik! *-:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:12

jobamara schreef:
Niks niet tot zeldzaamheid, hier temp ik na enting altijd met tussenpozes van aantal uur. Mer 6 paarden zie je verschillen, er zijn er due na 4 uur een grote koortspiek hebben en dan langzaam terugzakken maar een ander heeft pas na 12 uur echt verhoging. Vroeger miesten ze echt altijd mininaal 1 dag rust hebben, tegenwoordig wordt dat nooit meer verteld helaas terwijl ik echt vind dat temperaturen wijs is en ze echt recht hebben op een herstel periode.

Lijkt mij ook. Ken de bijsluiter van paardeninfluenza niet uit mijn hoofd maar bij mensen is het een veel voorkomende bijwerking.

Pas overigens op met een paard “lekker” warm een deken opdoen. Het paard moet die warmte van de koorts wel kwijt kunnen.

Mijn paard zit normaal rond de 38..

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 16:57

NatasjavE schreef:
Pas overigens op met een paard “lekker” warm een deken opdoen. Het paard moet die warmte van de koorts wel kwijt kunnen.

Er staat lekker onder een deken gezet, niet lekker warm :Y) Heb een ongevoerde regendeken opgedaan aangezien ze nog 24/7 buiten stond in haar blootje. Niet dat ik haar gesmoord heb onder 300 gram oid.
Sinds gisteren gaat ze weer op stal omdat ze na enorme hoosbuien anders dag en nacht met de voeten in het water zou staan.

Fijn dat lezen dat meer mensen een nulmeting doen! :j

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:07

37.6 :D

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+2~ Springen L+18 ~ SGW B+8

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:09

de mijne zit ook rond 37.8,37,9 dat wisselt wel eens.Maar ook standaard koorts na een enting. Bij mij staan ze 24/7 buiten,maar de nacht na de enting is de enigste die ze op stal door brengt ivm de koorts die ze maakt,Vaak is ze dan ook heel stijf in haar spieren en omdat ze in een groep staat en de leidster is zet ik haar liever op stal.Overigens zit de stal in de grote schuilstal dus staat de rest vd groep er meestal voor tot ze weer koortsvrij is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:15

Na al een aantal jaar af en aan mysterieuze en onverklaarbare koortsopstoten te hebben, weet ik de normale temperatuur van mijn ruin ook. 37.2
Bij 38.5 gaat hij trillen als een rietje. Eens de 39 voorbij, stopt het trillen.
De 2e dag kan hij zich veel beter voelen bij 39.8 als de dag voordien bij 38.5.

Na enting de laatste jaren ook altijd een koortspiek.

Ik heb dus altijd een paar tubes Finadyne in huis :Y)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:21

Ja toen ik mijn paard nog had zat ze rond de 37.6 graden. En ik temperatuurde haar nog wel eens bij wisselingen van temperaturen

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

Joolsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:48

Mijn merrie heeft ooit colitis gehad. Doordat ze ernstig ziek was en er bijna aan onderdoor is gegaan heb ik, panisch als ik was, tijden lang nog getemperatuurt. Zodoende weet ik inderdaad haar normaalwaarde. Dat is 37.1, wat wel handig is om te weten. Als zij dus boven de 38 gaat is ze al behoorlijk ziek aan het worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 11:29

Hier normaal op 37.6/37.7

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie