De ultieme pennydroom; Being a cowgirl!

Moderators: Sica, RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Eileen_

De ultieme pennydroom; Being a cowgirl!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-16 01:41

En dan natuurlijk een wilde zwarte hengst temmen. Wat ik óók heb gedaan. nouja, deels De ultieme pennydroom toch!?

Ik dacht, laat ik maar een topic openen van mijn ontzettend mooie avontuur!
Zoals sommigen al weten, heb ik dus voor 1,5 jaar in Canada gezeten waar ik m'n tijd voornamelijk op ranches heb doorgebracht. Rond de paarden natuurlijk! :D Ik heb een ONTZETTEND gave tijd gehad, het was zo veel beter dan dat ik ooit heb kunnen dromen! Ook heel veel mensen ontmoet en zelfs een paar bokkers/ Nederlanders naar dezelfde plek toe kunnen krijgen.
Het gaat heel moeilijk worden om een samenvatting met maar 15 foto's te maken, omdat ik uiteraard ontzettend veel foto's gemaakt heb :+ Ik heb het zo naar m'n zin gehad, en mis elke elke seconde die ik in Canada beleefd heb. Gelukkig hoef ik het niet al te veel te missen want volgend jaar ga ik wel weer ff terug! M'n Nederlands ben ik wel een beetje verleerd dus excuus voor grammaticale fouten of Engelse woorden tussendoor :D

22 Mei 2015, mijn állereerste dag op de ranch was meteen al een cattledrive. Niet eens op de ranch zelf, maar bij de 'buren'. Nouja, dat noemen we buren. Maar die wonen dus alsnog 50 minuten op de snelweg verderop hoor :+ Het kon geen betere eerste dag zijn! Wat een ervaring al :D Niet wetende dat er natuurlijk nog veeeelen zouden volgen en het vrijwel wordt voor mij. De eerste paar dagen was ik wel echt in een culture shock. Aan de ene kant had ik het ontzettend naar m'n zin, maar aan de andere kant was het wel allemaal heel anders en niet zo veel luxe als ik had verwacht..
Afbeelding

Daarna had ik een dag op de ranch en bij de stockyards, de stockyards is de plaatselijke koeienveiling waar ik erg veel gewerkt heb. Maar daar vertel ik later wel wat over. Het was nog laat calvingseason, en heb dus nog een paar kalfjes geboren zien worden. Leuk! :D Op de ranch kreeg ik al snel een klik met 1 van de paarden; Jackson. Toen nog een kleine etterbak maar dat vond ik wel een leuke uitdaging! Nog vrij groen en die heb ik dus voor een lange tijd veel gereden. Echt een leuk beestje
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58FAACDB

Daarnaast mocht ik aan de slag met een ander paard. Een paard waar je nog erg voorzichtig mee moest zijn omdat hij nog vrij wild was... Zijn naam is Mud. Maar ik ga op dit paard maar ff niet al te veel in omdat het topic dan veeeeel te lang wordt! Ik ga nog wel een ander topic maken over zijn transformatie! Want ik ben veel te trots op dit beest :D
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58FA524E

We deden erg veel aan paardentraining, en ik dus vooral met Mud. Ook was er genoeg werk te doen zoals fencing, werk met koeien, werk bij stockyards, klusjes op de farm. Maar ook was er veel tijd voor rijden! bijvoorbeeld buitenritten in het nationale park Meadow lake, bij de buren en bij ons zelf natuurlijk. Met prachtige uitzichten <3
Afbeelding

Na 3 maanden ben ik weg gegaan met het idee om naar een andere ranch te gaan. Het voelde echt niet goed bij me, maar het was mijn plan om 3 maanden te blijven en ik wilde nog meer zien.. Maar zoals altijd, plannen komen nooit uit :') Zo ook nu niet. Ik vond die nieuwe ranch 3x niks. De eigenaren kon ik niet mee overweg, t was veel te veel werk (ook nog binnen, niet eens altijd buiten) voor te weinig wat je krijgt, de behandeling van de paarden stond me helemaal niet aan etc. Kortom, geen klik. En ik miste mijn lieve Mud zo erg! Ik heb ook echt gejankt toen ik hem achter moest laten. Ik ben dus terug gegaan naar de ranch en het was het beste besluit die ik ooit kon nemen!! Ik was zo blij weer terug te zijn.
Dit was in Augustus/ September en vlak daarna was dat ook de tijd voor hooi en stro maken. Fysiek zwaar werk, maar toch nog erg leuk!!
Afbeelding

T begint herfst te worden en meer werk bij de stockyards.. Ook alles winterklaar maken en alle kalven worden verkocht (vandaar zo druk bij de stockyards). Dus meer werk te doen, maar nog steeds meer dan genoeg tijd voor paarden. En... Noorderlicht bekijken!! Die was er op een gegeven moment elke nacht en dat is echt MAGISCH <3 Vooral wanneer het alle kleuren van de regenboog is, het danst als een gek en je de coyotes en wolven op de achtergrond hoort huilen <3 Echt een geluksmomentje.
Afbeelding

Rond Kerst hadden we ook nog ff een kalfje en koe in huis.. Gewoon omdat het kan! :D
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58FA9D7D

We rijden ook nog veel, maar meestal zonder zadel. Simpelweg omdat het te koud is om op te zadelen..
Afbeelding
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58B99F5D

Opzich wel een leuke;
Op deze dag was het -40C met de gevoelstemperatuur van -49! Alles bevriest dus vrijwel meteen. Hier was ik nog maar voor 10 minuutjes buiten :D De paarden en koeien staan ook allemaal 24/7 buiten en ze kunnen dat prima aan. Wel geven we ze veel haver om warm te blijven. Maar opzich is het makkelijker voor ze dan de Nederlandse weer met het al het regen!
Afbeelding

We gingen ook nog naar veel amusement en in deze periode kwam mijn moeder me ook opzoeken. We hebben geijsvisd, snowscooter gereden, naar ijshockeywedstrijden gegaan, een sleighride met grote paarden gedaan en dan nog sledehonden! Ik ben hier dan ook degene die Mushed (op de slee staat)
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58F8B171

Genoeg van de winter, dus een sprong naar de Lente! (kon dat maar zo makkelijk :') )

Ff een foto van een kleine photoshoot showen!
Afbeelding
Ook nog een andere fotoshoot gedaan afgelopen herfst. Alleen krijg ik die foto's pas in Januari. Die is wel met iets betere kleding enzo. Dus kan niet wachten tot ik ze krijg! Hier een voorproefje
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58C48EFB

Via de eigenaresse ben ik bij een paardentrainer terecht gekomen. Dat is iets wat ik óntzettend graag wilde. en het is zo'n ervaring voor me geweest!! Zo'n gave tijd gehad en zo veel geleerd. Hier ben ik voor 2 maanden geweest en fulltime paarden getraind. Geen uitmesten, opzadelen of voeren. Alleen maar grondwerk en rijden!!
Hij gebruikt een band veel voor zijn training. Ik heb 2 paarden meegenomen. Mijn paard Mud voor mezelf en Quincey voor training.
Dit zijn (ondertussen mijn!!) paard Mud en ik op de band :D Staand! Zoals je kan zien is Mud ook niet meer zo wild meer :+
Afbeelding

Ik werkte bij de paardentrainer en verbleef bij familie van de mensen in Meadow Lake. Die mensen zijn helemaal gek van gangenpaarden en heb veel Tennessee Walkers gereden. Ook was er een Peruvian en Fox Trotter. Met de walkers hebben we een paar dagen in National Park Banff gereden en gehiked. Haar dochter woont namelijk in Canmore en daar staan wat van haar paarden dan ook in de zomer. WAUW WAT EEN KANS!! Door de bergen heen rijden en in de vallei galopperen <3
Afbeelding
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58B8FEF7
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58AF3659
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58B69614

Daarna ben ik weer terug gegaan naar Meadow Lake
Heb ik meegedaan aan de cowriding in de rodeo (als mensen me niet willen geloven, heb een video haha :+ ) en aan de parade. Met Mud <3
En ook weer aan t werk met koeien. Zowel te voet als te paard. Hier een foto van uitsorteren met Mud
Afbeelding

En natuurlijk branding, misschien niet heel geschikt voor bokt. Maar je ziet niet zoveel dus volgens mij is t okay om te plaatsen! Was ook maar een kleine branding. Een foto'tje van hoe een branding gaat. Een paar cowboys ropen de calf en wij doen de wrestling, zodat iemand kan vaccineren, brandmerken, oormerken en castreren!
Afbeelding

Ook verplaatsen we alle koeien weer naar de zomerweide
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58C3142A

gewoon... Zo. Mooi <3 Mijn ouders en beste vriendin zijn me komen op zoeken en we hebben een roadtrip door Alberta en BC gemaakt.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58CF5012

Ook wat beren van heel dichtbij gezien.. Was uiteindelijk een meter afstand van ons vandaan!
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58B45FF6

Om het af te leren :D
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58B33F38

Weer terug gegaan Naar Meadow Lake en natuurlijk weer veel op de ranch gewerkt. Ook weer een SUPER gave rit gemaakt. Dit keer in Provincial Park Meadow Lake. Hier hebben Marilyn's "buren" een bedrijf die trailritten maakt. Op dit moment werkte Tamara (SuperAssie @bokt) hier ook. Ik heb hier al een paar keer trailritten gemaakt (ook 1 van 7 uur lang. zonder echte pauze.. ;) ), maar dit keer was het een overnacht kamp!! Toch wel zooo gaaf. Zo kamperen in the middle of nowhere. Wetend dat er allemaal wildlife om je heen zit. Met die 7 uur lang durende rit zagen we namelijk 4 beren het jaar ervoor... En dichtbij ook :D
Afbeelding
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58CCDBDB
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58FCEAD0

Ook heb ik rond deze tijd de kans gehad om een heel leuk paard halterbroke te maken, zijn naam is Trouble. Het is een broertje van Mud en heeft ook echt hetzelfde karakter. Net als wat de naam zegt :D :D beestjes met een eigen wil, vechtertjes. Vind ik altijd wel leuk.
Eerst heel veel werk in liberty gedaan, zodat hij de pressure release al kende voordat ik een halster om deed.
Vind deze foto zo leuk omdat we er allebei zo in harmonie op staan... Ook al had hij hier dus nog nooit een halster om gehad. Het ging ook allemaal zo snel! kwam echt in een flow. Tis net alsof je danst met een paard. zo gaaf..

Afbeelding

en aan het halster!
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58FB51C0

Ook nu in de herfst moeten alle koeien natuurlijk weer terug naar huis. Dit jaar was het heerlijk warm. Maar vorig jaar toen we ze naar de winterweide brachten was het toch wel zo koud! -20 en dan een vrij harde wind, en dan moet je over dat koude veld. Ik heb nog nooit zulke bevroren voeten en vingers gehad!! Maar dit jaar was het gelukkig heerlijk 'warm' :D
Afbeelding

Als afsluiter dan toch maar een foto van Mud.. Waar dus nog wel een topic van komt :D
Afbeelding

Nu ben ik helaas terug in ons koude kikkerlandje en mis het Canadese leven toch wel erg veel. En natuurlijk de paarden (vooral Mud!), en de mensen. Gewoon alles..
Het topic is wel weer veel te lang geworden :+ Maar dit is natuurlijk nog steeds niet eens een tiende van wat ik allemaal heb meegemaakt en wat ik wil laten zien.. Maarja dit is tenminste een beeld van het canadese leven op een farm!!
Hopelijk heb ik jullie een beetje kunnen laten mee genieten ;)

En vind het jammer dat ik dit moet zeggen... Maar graag geen commentaar over geen cap. Dat is allemaal eigen risico en kan ik zelf wel beslissen. Ook is dit geen discussietopic of brandmerken of rodeo wel of geen dierenmishandeling is :) Bedankt!

MarlindeRooz

Re: De ultieme pennydroom; Being a cowgirl!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 01:51

Heel gaaf zeg! Ziet er allemaal heel relaxed uit! :D

Ben je van plan daar te gaan wonen dat je daar een paardje hebt nu?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 06:15

Waarom wist ik dat dit topic van jou ging zijn? :')
Mega gaaf hoor, en ik zie Jackass <3

Het was echt een mega ervaring, en ook ontzettend gezellig haha!
Je hebt er een mooi overzicht van gemaakt!

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 06:29

Wat moet dat een ontzettend gave ervaring geweest zijn :D

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 06:39

Geweldig gaaf. inderdaad mijn ultieme penny droom, maar hoe cool dat je dat hebt kunnen doen!!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 07:31

Wat ontzettend gaaf!
In dit soort topics kunnen nooit teveel foto's staan, dus volgende pagina weer spammen graag!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 07:32

Wat onwijs gaaf zeg! Echt super mooie ervaring. En dat noordelicht moet je denk ik echt hebben gezien om re weten hoe mooi het is. Super leuk en mooi verslag.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 07:38

Zo dat is nog eens gaaf! Ik wil ook zo graag hetzelfde doen maar mijn portemonnee helpt niet mee. Vooral het echte werk met koeien zou ik zo graag willen doen. Wat in Nederland te doen is valt in get niets vergelijken met Canada.

Ben trouwens nu wel benieuwd wat die trainer allemaal met die band deed.

Be happy eat a snackkie

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Black Widow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 07:51

Oh dit is ook zo mijn droom! :+:
Wat heb jij een gave dingen gedaan zeg!!

Fotoshoot boeken? http://www.marliestrapfotografie.weebly.com
Ik fotografeer ook op wedstrijden en shows! Klik hier!

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 08:07

WAUW!

Je zegt dat Mud je eigen paardje is nu.. Ga jij weer terug naar Canada om daar te blijven of komt Mud naar NL?

Co!! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:57

Ooooooh wat gaaf zeg!! <3 Echt een ultieme droom zeg!! Heb je daar gewerkt voor kost en inwoning of moest je van te voren zelf veel sparen? :)

Ik heb een paar maanden in Canada gewoond voor studie, zou zo graag terug willen..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:12

Wat een mooie fotoreeks en wat een onvergetelijke beleving moet dat geweest zijn ! <3
Heerlijk dat je ook weer snel terug kan gaan, kan er mij iets bij voorstellen dat je dit ongelooflijk mist.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:16

Wat een droom inderdaad.... heeeeeeeel gaaf!! <3 <3 Dat je ook zo lang kon blijven.. fantastisch!

Those who don't believe in magic will never find it - Roald Dahl

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-16 10:38

Bedankt voor de leuke reacties al!!

Wonen weet ik nog niet en wat ik met Mud ga doen ook nog niet. Ligt er allemaal aan hoe t gaat lopen! Heb geleerd niet te veel te plannen :D Mud is ook nog deels van de rancheigenaresse (75% mijn, 25% haar). Dus voor nu blijft hij daar.

Haha zeker weten Tamara! Ben ook blij dat je hierheen besloot te komen :D

Het noorderlicht moet je inderdaad gezien hebben om het gevoel te begrijpen. Echt magisch gewoon <3 al moet ik zeggen dat ik t nu niet zo bijzonder meer vind en niet de hele tijd naar buiten kijk wanneer er wat is :+ tis zo normaal nu. Maar dat is hetzelfde met het werk op een ranch. De foto's kunnen gewoon niet laten zien hoe t werkelijk is!

We leren de paarden om op de band te staan. Met pressure release. Erg goede oefening! Maakt het ook nog eens veel makkelijker om een paard een trailer in te krijgen dan. En daarnaast leren we ze natuurlijk aan om naar je toe te komen wanneer jíj op de band staat. Zodat je er makkelijk op kan komen :) doen we bij een hek en opstapblok (/band)

Gewerkt tussen kost en inwoning inderdaad. En dan daarnaast kregen we wat betaald bij de stockyards :) een extra zakcentje is nooit verkeerd. Moest wel veel sparen hoor voordar ik er heen ging! Onderschat dat niet :D

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:57

Wauw, wauw, wauw! Wat lijkt me dat geweldig. Hoe heb je dat allemaal geregeld?
Lijkt me zo machtig mooi om ook eens te doen....
Mag ook in pb want ik wil echt alles weten :D

Hulp nodig bij het solliciteren, schrijven van een sterke motivatiebrief of een overtuigend cv? Stuur een PB of kijk op www.Solliz.nl :)

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:08

Heel mooi heb jij het gehad ,het druipt van je topic af.
Heerlijk voor je hoor.
Lekker na genieten , genieten wij ook als we het lezen en de foto s zien.
Prachtig land Canada.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:32

Wauw, schitterend en wat een machtig mooie ervaring! <3

"This is what happens when you don't give a Dutch dressage rider the gold medal. Their hockey team gets ANGRY." ~~}>
Kenzo. <3

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:40

Wat een gaaf topic! Zo te zien heb je het enorm naar je zin gehad.
Ik heb zelf ook in Canada met gewerkt met paarden en door dit topic te zien krijg ik weer helemaal heimwee. Ik mis vooral hoe "open" alles daar is... Ik vind het hier soms bijna claustrofobisch allemaal. :o
En tja... verliefd worden op een Canadees paard... ook herkenbaar. Ik heb de mijne uiteindelijk geimporteerd naar Belgie, ik kon het niet laten... :+

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: http://www.irislavigne.weebly.com

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:30

Wow, wat prachtig, wat een avontuur moet dat geweest zijn!
Ook heel geïnteresseerd hoe je dit allemaal hebt aangepakt.
En ik ben ook voorstander van vééééééél meer foto's!!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-16 17:34

Bedankt iedereen weer!

Lizzy, Is niet zo moeilijk te regelen hoor. Gewoon doen!
Maar ik zal je wel ff pb'tje versturen.

Dat claustrofobische gevoel had ik heel erg de eerste dag dat ik terug was! Vooral in schiphol... Ik kon wel janken de eerste dag dat ik terug was, ik vond het echt verschrikkelijk allemaal :') Nu al wel weer meer gewend maar mis alles gigantisch. Haha, misschien krijg je nog een pb'tje van me in de toekomst als ik besluit om mijn paard naar Nederland te brengen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:42

Wauw de ultieme droom van velen hier!! Super dat je er zo van geniet

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:29

Wat een geweldige ervaring, kan me zo voorstellen dat je terug wilt, zou ook daar blijven :j

Wordt dan een Canadees aan de haak slaan, anders mag je niet blijven, toch?

Enne, meer foto's op pagina 2 graag :P

♥ Blue ♥ ♥ Tika ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:24

Wauw wat ontzettend gaaf! <3 <3
Ik hoop dat ik in de toekomst ook zoiets geweldigs mag meemaken :j

A good rider can hear his horse speak to him. A great rider can hear his horse whisper..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 18:07

Ja en niet alleen het werk en de lifestyle is zo geweldig, maar ook de mensen. De mensen daar zijn zo aardig en lief allemaal!

Kan wel hoor! Is heel goed mogelijk eigenlijk. Wel een stuk lastiger, maar er zijn verschillende manieren om een permanent residence te krijgen ;)

Bernadth, ik kan alleen maar zeggen ga ervoor ;) je moet er wel hard voor werken natuurlijk, maar het is zeker niet onmogelijk!

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 01:49

Echt zoooo supergaaf! Wow kan mij voorstellen dat je terug wilt!