Dilemma na gebitsreiniging hond

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods

MadelonSunny

Dilemma na gebitsreiniging hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 11:06

Hi bokkers,

Ik zit met een dilemma.
Gisteren is mijn hond voor zijn jaarlijkse gebitsreiniging bij de dierenarts geweest. Dit krijgt hij jaarlijks omdat hij veel last van tandsteen heeft. Hij is 4 jaar en heeft verder nooit gebitsproblemen. Het fijne is dat dit bij het abonnement dat ik bij hun heb in zit dus ik heb hier nooit kosten aan. Normaal breng ik mijn hond altijd zelf naar de DA maar omdat ze op een uur rijden van ons vandaan zitten en mijn vriend daar gisteren in de buurt moest zijn heeft hij hem gebracht. ’s Avonds komt mijn vriend thuis met een pinbon van € 47,80. Ik aan mijn vriend gevraagd waar dat voor was maar hij wist het niet dus ik heb vanochtend de DA gebeld. De DA ass vertelde mij dat het voor het maken van röntgenfoto’s was omdat dat niet in het abonnement zit. Op mijn vraag waarom die foto’s zijn gemaakt kreeg ik als reactie dat ze dat niet wist. Ze zou het de DA ass van gisteren vragen. Vervolgens kreeg ik deze ass aan de lijn en zij vertelde mij dat mijn vriend daar mee had ingestemd. Blijkbaar had ze mondeling met mijn vriend een nieuwe vragenlijst doorgenomen. Ik had namelijk geen bevestiging en vragenlijst gekregen voor de afspraak. Ik heb dus de oude vragenlijst gepakt en die ingevuld. In de nieuwe vragenlijst was iets nieuws opgenomen. Namelijk toestemming voor het maken van röntgenfoto’s. Dit is aan mijn vriend verkocht als iets dat ze alleen zouden doen als daar aanleiding voor was. Mijn vriend zag dit dan ook echt als wanneer er complicaties zouden zijn. De DA ass heeft hierbij het bedrag niet genoemd. Hiermee had mijn vriend in zijn onwetendheid dus ingestemd met röntgenfoto’s. Deze foto’s hebben ze dan ook zonder dat daar aanleiding voor was gemaakt en daar kwam dan ook niks uit.
Uiteraard had mijn vriend mij moeten bellen maar hij wilde mij niet wakker bellen en dacht goed te doen. Hij verwacht tenslotte ook geen onnodige kosten. Ik was misschien te naïef om te denken dat het net als al die andere keren gewoon goed zou gaan en heb zondagavond niet alsnog om een bevestiging gevraagd met een vernieuwde vragenlijst. Ik wist tenslotte niet dat de vragenlijst was veranderd. Maar een les voor de volgende keer :)

Nu vraag ik me af of hun dit juridisch gewoon mogen? B-) Want waarom hebben ze dan nog een vragenlijst waar je handtekening onder moet als ze het ook gewoon mondeling kunnen doen? Uiteraard weet ik niet precies wat er gezegd is maar ik vertrouw erop dat mijn vriend werkelijk dacht in te stemmen met iets dat alleen in geval van complicaties/vermoedens gedaan zou worden en niet iets dat sowieso gedaan zou worden. Zeker niet zonder te weten wat het bedrag is aangezien we op onze uitgaven moeten letten.

Het brengt mij ook wel aan het twijfelen over dit dierenziekenhuis. Ik kom er al jaren en ben er na verhuizing ondanks een uur reistijd gebleven omdat hun altijd eerlijk waren en goed voor mijn beestjes. De laatste jaren door wisselingen van DA en DA ass. wel wat minder maar goed. Nu is mijn ervaring na dit totaal anders dus vraag ik mij af of ik niet toch beter een dierenarts in de buurt kan gaan zoeken. Maar misschien ben ik gewoon te naïef en goed van vertrouwen, moet ik kritischer zijn en vragen stellen als het om een dierenarts gaat omdat het overal zo gaat. :? Geen idee. Hoe dan ook vind ik het jammer dat een jarenlange relatie op die manier moet worden beëindigd.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.
Laatst bijgewerkt door Polly op 01-10-19 19:09, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: openingspost iom TS weer ingevuld

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:08

Ik zou het gezeik op niks af vinden, maar dat ben ik.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:10

Ik zou me er niet druk om maken en de volgende beter doorvragen. Dat had je vriend nu ook kunnen doen
Waarom moet zo'n jonge hond trouwens jaarlijks voor gebitsreiniging? Mijn honden gaan nooit.. Tenzij ouder met problemen.
Laatst bijgewerkt door Billy op 01-10-19 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Be a voice, not an echo!

Kana

Re: Hoe sterk sta ik juridisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:11

Wat Billy zegt. Plus jij laat je hond ophalen voor dit, dus ik snap dat de assistente dacht dat je vriend ook zeggenschap zou hebben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:13

Je kunt je ook nog afvragen of je voor 50piek de relatie met je dierenarts naar de knoppen wilt helpen..

Be a voice, not an echo!

Vumana89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:14

Je hebt geen poot om op te staan vrees ik.
Alles is mondeling gegaan, je vriend heeft vast ergens ''ja'' op gezegd.
Ik zou het hier ook echt bij laten.

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:16

Ja dom maar je vriend heeft toestemming gegeven. Dan had je hem zelf moeten ophalen

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:17

Klantonvriendelijk? De vragenlijst is aangepast sinds de laatste keer dat je die hebt ingevuld en daardoor neemt de dierenartsassistent de tijd om de lijst persoonlijk te doorlopen met de persoon die de hond komt afleveren. Je kan ook zeggen dat jij jouw vriend onvoldoende gebrieft hebt over wat je wil dat er met je hond gebeurt. Had hij weet gehad van een vragenlijst en het feit dat jij overal 'nee' op antwoordt, dan had hij waarschijnlijk juister gereageerd.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:19

Jij hebt er voor gekozen je vriend met je hond naar de DA te laten gaan en je vriend heeft ingestemd. Als je het anders had gewild had je zelf moeten gaan. Snap dat het zonde geld is maar dit is dus ook deels je eigen schuld.

Wat betreft het niet bevestigen en de vragenlijst kan je natuurlijk wel even bellen maar juridisch kan ik me niet voorstellen dat je hier iets mee kan.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:20

Je vriend gaat de hond afleveren dus zo heb jij hem "zeggenschap" gegeven erover. Het is niet de Da of de assistente haar taak om mensen te gaan evalueren of ze wel capabel zijn om beslissingen te maken of niet, uitgezonderd dan wanneer jij dit duidelijk aangegeven hebt.

Een mondelinge afspraak is trouwens bindend, als je vriend toestemming gegeven heeft dan is dit gewoon een bindend contract. Feit dat de DA geen prijzen gegeven heeft is niet handig, maar anderszijds kan ze het op voorhand ook niet inschatten of en hoeveel foto's er nodig zijn. DA had beter bij het zien van het probleem even opgebeld, maar vriend had toestemming gegeven voor de foto's dus op zich staat ze in haar recht.
Met 50 euro ben je voor foto's er nog erg goedkoop vanaf gekomen, ik zou het persoonlijk dus ook gewoon laten voor wat het is en de factuur betalen.
Eventueel wel een melding dat in het vervolg alle extra betalende handelingen eerst moeten gemeld worden voor uitvoering.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:20

Als je wil dat alles met jou overlegd wordt had je dat met je vriend moeten overleggen. Als ik een dier krijg dan overleg ik kosten met diegene die erbij is. Als aangegeven wordt dat die niet kan of mag beslissen dan bellen we iemand die dat wel kan.
Volgende keer zelf gaan dus.
Laatst bijgewerkt door Polly op 01-10-19 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op verwijderde post verwijderd

<3 Geef mij maar Amsterdam <3

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:22

Maar waarom zo moeilijk doen over 50 euro, als ze een vermoeden hadden dat er iets niet goed zit is het toch fijn dat ze meteen doorpakken. Dierenarts hier heeft nooit uitleg over prijzen tenzij expliciet gevraagd.

Daarbij heb je toch echt zelf je vriend gestuurd met de hond dus als je zo argwanend bent naar dierenartsen had je het gewoon zelf moeten regelen.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:25

Juridisch? Zit het probleem niet tussen jou en de dierenarts, maar tussen jou en je vriend. Waarom belt hij jou niet als ze hem een vraag stellen waar hij het antwoord eigenlijk niet op mag geven, en zegt hij sowieso ja op een vraag als hij niet weet wat het kost?

De dierenarts heeft geen dingen gedaan waar ze vantevoren geen toestemming voor hebben gekregen, ze hebben die toestemming gevraagd van de persoon die jij met de hond vertrouwd hebt, en waarvan ze in redelijkheid ook uit mochten gaan dat hij die beslissing over de behandeling mocht nemen. Ze hebben niet aan een willekeurige derde gevraagd of ze die foto mochten nemen, dan zou je nog een punt hebben. Maar nu?

Betere afspraken maken over dit soort situaties.
Laatst bijgewerkt door Polly op 01-10-19 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op verwijderde post verwijderd

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:46

hierbij open ik dit topic weer.

In overleg met TS hebben we de openingspost in iets aangepaste (verduidelijkte) versie teruggezet.
Reacties op het eerder verwijderen van de openingspost heb ik verwijderd, graag nu weer ontopic verder, voor vragen ben ik per PB bereikbaar

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Suzanne F.

Re: Dilemma na gebitsreiniging hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:19

Blijkbaar waren de foto’s toch nodig en was er aanleiding voor. Anders hadden ze ze niet gemaakt toch?
Mooi dat daar niks uitkwam. Juridisch is er verder niks. Je vriend heeft ingestemd dus dat is prima. Als je dit vanaf nu wilt terugdraaien dan moet je een nieuwe vragenlijst opvragen en duidelijk je voorkeuren aangeven vanaf deze datum. De foto’s zijn nu al gemaakt dus daar doe je niks meer aan.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:28

Ook na aanpassing van het openingsbericht blijf ik erbij dat jij (en je vriend) ook echt wel een serieus aandeel hebben in dit verhaal. Ik hoop dat je dat ook inziet.
Want je vriend heeft toestemming gegeven. Op dat moment kan een dierenartsassistente toch niet weten dat die persoon die voor haar staat onwetend is en niet echt zeggenschap over de hond heeft, maar dat jij dat eigenlijk bent.

Als je daar al jaren naar alle tevredenheid gaat, zou ik dit voorval vergeten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:58

Ze zullen niet zonder reden foto s gemaakt hebben, neem aan dat deze van het gebit waren? Soms wil je gewoon zien of er botoplossing is bv of reactie bij een wortel. Dit zie je niet aan de buitenkant. Ik zou juist blij zijn, het is overlegd en ze gaan wel correct te werk.
Humaan worden bij mij ook geregeld foto s gemaakt, komt daar altijd wat uit, nee gelukkig niet

Wat netjes trouwens dat je zo n zorg draagt om het gebitje van je hond!

Kerstmuts

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:16

Ik kan me vergissen en het verkeerd begrepen hebben, maar ik lees nergens dat je echt hebt doorgevraagd waarom de foto’s genomen werden? De assistente zei dat ze niet wist waarom maar met zulk antwoord was ik niet gediend, dat ís immers geen antwoord.

Verder schrijf je: “Deze foto’s hebben ze dan ook zonder dat daar aanleiding voor was gemaakt en daar kwam dan ook niks uit.“
Waarop baseer je je dan dat de foto’s zonder aanleiding werden gemaakt? Dat weet je toch niet?

Ik ga er vanuit dat er wèl een aanleiding is geweest maar had daarop wel doorgevraagd.

Don't take anything for granted

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:20

Tsja, heel cru gezegd maar jullie hebben toestemming gegeven. Dus ik vind niet dat je de 'schuld' bij de DA kunt neerleggen. Juridisch gezien heb je ook geen poot om op te staan...

Gewoon een stom misverstand waar je in de toekomst rekening mee moet houden. Lijkt mij ook geen reden om daar weg te gaan... Ze hebben namelijk wel echt het beste met je beestje voor anders hadden ze de foto's niet gemaakt..

Misverstanden en fouten kunnen gebeuren, dat is menselijk :)

Één chilipeper bevat 3,9 kcal

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:26

Ik zou morgen nogmaals terugbellen en vragen waarom ze de foto hebben gemaakt. dat er niets is uitgekomen, betekend namelijk niet dat een foto niet nodig was om iets te bevestigen of te ontkrachten. Het kan zijn dat ze een bepaalde aandoening aan het tandglazuur vermoedden en dit kan momenteel alleen uitgesloten worden via een foto, een test is in de maak.

50 euro is weinig voor een foto, dus daar kan je al erg blij mee zijn.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:06

Als je 4 jarige hond elke jaar een gebitssanering moet hebben gaat er ergens iets niet helemaal goed. Dan vind ik het ook niet verbazend dat er een situatie is ontstaan waarin het nodig was om foto’s te maken.

Het blijft jammer dat mensen denken dat dierenartsen je van alles aansmeren om de rekening zo hoog mogelijk te maken.

Wil je weten waarom er is besloten om een foto te maken, vraag dan of je de behandelend dierenarts kan spreken of dat deze je terug belt. Die kan je dan uitleggen waarom de foto’s zijn genomen.

Bekijk het van de andere kant. Er zijn genoeg praktijken die geen foto’s (kunnen) maken terwijl het wel zou moeten waardoor er nog wel eens het een en ander over het hoofd gezien wordt. Met de (pijnlijke) gevolgen voor de hond.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:21

Dit is een lastige, want er is ergens wel toestemming gegeven, al is dat mogelijk niet bewust gebeurd. Echter, er staat ook iets van toestemming om foto's te maken als dat nodig is. Dan zou ik het niet meer dan normaal vinden dat ze ondanks dat er theoretisch al toestemming is toch nog even gebeld wordt, dus bij een zgn. complicatie. Ik krijg nu inderdaad het gevoel dat het wel meevalt met de noodzaak.
Wat ik zou doen is nog een keer bellen, gewoon betalen en uitdrukkelijk aangeven dat het een volgende keer gewoon geweigerd is en dit ook per email o.i.d. sturen zodat je het 'schriftelijk' hebt gedaan.

Wil je op mijn foto stemmen voor het Nederlandskampioenschap onderwaterfotografie? Bedankt. https://duikeninbeeld.tv/reizen/onk2019 ... o_id=88263

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:31

germie schreef:
Dan zou ik het niet meer dan normaal vinden dat ze ondanks dat er theoretisch al toestemming is toch nog even gebeld wordt, dus bij een zgn. complicatie. Ik krijg nu inderdaad het gevoel dat het wel meevalt met de noodzaak.

Als mijn vriendin met mijn paard naar de kliniek gaat, ga ik (en de kliniek) er van uit dat mijn vriendin op dat moment beslissingsbekwaam is.
Het is dan aan mijn vriendin om evt mij te bellen als de DA iets wilt doen waar zij aan twijfelt of ik dat wel of niet gedaan wilt hebben.

De dierenarts van TS mag er zeker van uit gaan dat haar vriend beslissingen mag/kan nemen.
het is dan aan hem om te melden: wacht even, ik bel mijn vriendin.

Sometimes a majority only means that all the fools are on the same side. ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:58

Brainless schreef:
germie schreef:
Dan zou ik het niet meer dan normaal vinden dat ze ondanks dat er theoretisch al toestemming is toch nog even gebeld wordt, dus bij een zgn. complicatie. Ik krijg nu inderdaad het gevoel dat het wel meevalt met de noodzaak.

Als mijn vriendin met mijn paard naar de kliniek gaat, ga ik (en de kliniek) er van uit dat mijn vriendin op dat moment beslissingsbekwaam is.
Het is dan aan mijn vriendin om evt mij te bellen als de DA iets wilt doen waar zij aan twijfelt of ik dat wel of niet gedaan wilt hebben.

De dierenarts van TS mag er zeker van uit gaan dat haar vriend beslissingen mag/kan nemen.
het is dan aan hem om te melden: wacht even, ik bel mijn vriendin.

Dat kan ook, maar het zou gaan om een complicatie. En die was er toen de vraag gesteld werd nog niet. Dus dan verwacht ik wel dat ze even bellen als ze opeens wel wat vinden. Het lijkt nu erg vrijblijvend gevraagd namelijk.
Maar goed, ik zou dus nu betalen en direct vastleggen dat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren.

Wil je op mijn foto stemmen voor het Nederlandskampioenschap onderwaterfotografie? Bedankt. https://duikeninbeeld.tv/reizen/onk2019 ... o_id=88263

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 06:11

Juridisch is dit inderdaad correct gedaan. Ze hebben vooraf toestemming gevraagd (en gekregen). Ik vind het wel wat slordig dat ze geen prijs hebben genoemd. Nu kan het zijn dat er maar 1 foto wordt gemaakt, maar misschien hadden ze er 3 moeten maken. Maar het was wel zo netjes geweest als ze hadden gezegd hoeveel het kost (per foto) zodat jullie daarop in hadden kunnen spelen.

Ik denk een les voor de (eventuele) volgende keer. Als je Dyson elk jaar voor gebit wilt laten gaan zou ik wel even kijken of een dierenarts in je buurt dit aanbod ook heeft dat het (in principe) kosteloos is. Zijn denk ik weinig dierenartsen die dit zo aanbieden. Wellicht is het dan verstandiger om bij hun te blijven en de volgende keer ervan geleerd te hebben en prijsafspraken te maken over bijv. röntgenfoto’s (of extracties etc)