Kleine onzekere tinkertjes?

Moderators: Sica, RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jippie_G

Kleine onzekere tinkertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-21 16:40

Hoi! Vroeg me wat af ;) .

Sinds een jaar hebben wij een klein tinkertje, 128 cm, nu 9 jaar oud. Hij is 2 jaar geleden over het kanaal gekomen en via wat omwegen bij ons. Ik weet erg weinig over zijn achtergrond. In de basis is hij super lief en ook behoorlijk dapper. Hij kan in het werk hele tijden super relaxed zijn, maar bij momenten 'ineens' spanning gaan opbouwen wat hij niet zo laat zien (ik zie het intussen wel). En als je daar niet op anticipeert, ontploft hij. Dat gebeurt vooral als er te weinig sturing/ duidelijkheid is. Dan wordt hij onzeker. Dat echt ontploffen is gelukkig nog maar 1x gebeurd. Maar mentaal volledig 'weg' zijn, wel vaker. Voor het oppakken van mennen ben ik nu wat hulp aan het zoeken en zo hoorde ik dat er wel meer (vooral) kleine tinkers zijn waarbij ze dit zien.

Herkennen jullie dit? En zo ja, dan ben ik ook erg benieuwd naar het perspectief. Heeft dit tijd nodig, of blijft het opletten? Zeker met mennen vind ik dat wel een dingetje namelijk. Ze mogen dan best iets spannend vinden, maar ontploffen/ mentaal niet meer bereikbaar zijn, is bloedlink natuurlijk.

nine1987

Re: Kleine onzekere tinkertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:43

Ik herken het niet zozeer bij de kleinere tinkers, maar wel bij de tinkers die van Ierland komen.. Kennen vaak niet veel, of zijn overrompeld en kunnen hier dus ontzettend onzeker zijn..

<3 Sneakers <3

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:17

Ik heb ook zo'n kleintje die zijn emmertje bijna onzichtbaar vol laat lopen en dan 'ineens' om iets kleins helemaal van slag te zijn.

Hij is intelligent, gevoelig en wil het heel graag goed doen en vriendjes zijn.

Ik weet dat ze in Ierland en de UK niet altijd even subtiel zijn met de Tinkers, maar ik heb het idee dat ze die kleintjes gewoon af en toe met een paar man oppakken om gedaan te krijgen wat ze willen.
Die zijn toch in het nadeel ten opzichte van de grotere Tinkers.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:21

Veel Tinkers zijn ontzettend onzeker en hebben doordat ze koudbloed zijn en als overwegend braaf bekend staan vaak niet het type ruiter wat ze nodig hebben. Daardoor ontbreekt vaak de aanpak die ze nodig hebben en de meeste hebben hele subtiele signalen die duidelijk maken dat ze overlopen. Er wordt als snel teveel van ze gevraagd. En het lijkt alsof ze dat allemaal kunnen maar dat valt dus tegen.

Op tijd stoppen, veel belonen en in (hele) kleine behapbare stapjes werken.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-21 18:44

Fijn om te lezen dat dit wel herkenbaar is. Kleine stapjes is aan mij wel besteed gelukkig; we doen rustig aan.

LBL GC: is jouw kleine die uit de profielfoto? Net zo'n leuke smeelnuit als onze pony!

Afbeelding

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:25

Ik heb 3 tinkers, alle 3 anders van karakter, 2 uit Ierland, 1 hier geboren uit een Ierse moeder.

Degene die hier geboren is is heel gevoelig voor spanning bij de ruiter en wil dan eigenlijk niks wat diegene vraagt, gaat alle kanten op en weet gewoon niet waar hij het zoeken moet. Hij gaat niet rennen of bokken ofzo. Drukke mensen kan hij ook slecht tegen, wordt hij heel druk en in beide situaties moet je terug de rust bij hem krijgen om weer contact te maken

Een uit Ierland was vooral in begin onzeker. Nu vooral bij nieuwe dingen

Ze willen alle 3 heel heel graag voor je werken maar kunnen ongemerkt ook heel gefrustreerd raken als ze het niet snappen

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:29

Wat een leukerd Jippie_G!

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie