Mijn oudere merrie (21) is al een tijdje met pensioen, vanwege wat blessures. Ze doet nog wel wat stapritjes met mijn buurmeisje.
Gisteren zag ik dat ze na het rollen in de wei veel moeite en meerdere pogingen nodig had om op te staan. Daardoor werd voor mij de oorzaak van een schaafplek op de schouder, en klein wondje op de kogel ook duidelijker: met de regen vorige week hebben ze een paar keer 's nachts binnen gestaan. En zal ze waarschijnlijk ook moeite gehad hebben op te staan. Ook stond ze toen niet op toen ze lag en ik de schuur in kwam. Terwijl ze dat normaal altijd doet.
Kortom, ze lijkt echt moeite te krijgen met opstaan.
Verder doet ze het heel goed. Ze staat vooraan zodra er eten uitgedeeld wordt (of zou moeten worden, dan verteld ze dat even

Ze staan nu nog 24 x 7 buiten, en dan ligt ze niet (alpha merrie

Dus dan komt de vraag, wanneer is de moeite met opstaan te veel moeite voor haar. Ik heb altijd gezegd: " beter te vroeg dan te laat inslapen" en " ik laat mijn oude paarden niet doormodderen".
Nu het moment komt er in ieder geval over na te denken, vind ik dat toch wel lastig.
Dus mijn verstand zegt: tegen de tijd dat ze 's nachts weer op stal gaan, moeten we misschien maar besluiten dat het klaar is. Ik wil in ieder geval niet in de situatie komen dat ze niet meer op kan staan.
Maar mijn (schuld)gevoel zegt: is dat niet veel te snel, ze is pas 21, ze is verder nog zo goed, besluit ik dat dan niet te vroeg. een paar x moeite met opstaan, wat is dat nou, misschien zijn het maar incidentjes. Schrijf ik haar niet te snel af.
Ik wil doen wat voor haar het beste is, maar wat is dat.

Hoe besluiten jullie dat het klaar is?