Kan het nu niet eens meezitten...

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Esterke

Kan het nu niet eens meezitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 16:53

Ik worstel de laatste tijd met vanalles ivm de paardjes...
Quarter rainrot.
Bwp merrie te dik, hengsten nek, panische voor de DA...
Nu geef ik haar Gluco Balance, lijkt goed te werken, de nek is op 1 stukje na terug soepel.

Nu ging ik langs om de Quarter (jaarling) te verzorgen, bij te voeren want vind hem wat min worden (week geleden ontwormd door de DA) maar hij lijkt maar niet bij te komen.
En mijn bwp merrie, was haar manenkam aan t voelen zie ik dat haar manen vanaf ongeveer te helft van haar nek tot aan de schoft wel heel erg dun aan t worden zijn... Ze heeft altijd super dikke manen gehad dus schrok enorm, je ziet echt dat het precies kaal word... Ga iedere dag langs en was me nog niet opgevallen tot vandaag. Heb van t weekend haar manen zelfs nog netjes gemaakt en nu dit...

Ze draagt geen deken, is 14jaar. Kan ze nu plots zomereczeem hebben gekregen...zie haar niet schuren. Kan het nu nog in deze periode van het jaar?

Bambam2

Re: Kan het nu niet eens meezitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:05

Heb je zwaluwen op stal? Heb weleens gelezen dat ze van de uitwerpselen jeuk kunnen krijgen en gaan schuren.
Is het echt alleen kaal of zitten er ook wondjes of schilfers?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:11

er kunnen zoveel redenen zijn voor jeuk.
meestal is het toch iets in de voeding.
te rijk gras, misschien geef je een voeder waar op gereageerd word.
keertje goed wassen kan helpen, er zijn diverse smeersels. die je uit kunt proberen tegen jeuk.
zou er niet meteen een deken op doen.
eerst maar es kijken of je met je voeding goed zit.

jaarlingen zijn vaak wat aan de schrale kant, goed ontwormen.
onbeperkt goed ruwvoer of gras, genoeg vitamines

die dunne manen kan komen doordat ze met een ander paard staat te kriebelen, dat die de manen er wat uit knabbelt zeg maar.

twijfel je dan toch de veearts laten komen

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 17:12

Nee ze staan 24/7 op de weide. Heb daar nog geen zwaluw gezien...
Wondjes heb ik niet direct gezien, je ziet gewoon de huid, manen zijn precies uitgedund (weet niet goed hoe uit te leggen)

Ze heeft altijd heel dikke manen gehad, waarbij je echt de manen goed uit elkaar moest leggen wilde je haar huid zien...nu moet ik echt geen moeite doen om haar huid te zien.
Lijkt vanonder ook erger te zijn dan aan de boven kant. Daarom waarschijnlijk dat het mij niet direct op viel. Als haar manen netjes in de plooi liggen zie je het niet, enkel dat haar manen daar duidelijk dunner zijn dan de voorste helft van haar manen.

Bambam2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:21

Kan van het andere paard komen dat ze staan de ‘kriebelen’ en het paard met zijn tanden de manen uitdunt.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 17:22

De bwp merrie krijgt 200-300 gr Equifyt pré actief (kruiden muesli) en dit enkel om de Gluco Balance onder te doen.
En msm zwavel.

De quarter krijgt sinds dikke week Lannoo breeding. Zet hem appart en blijf erbij zodat de anderen zeker niet aan het voer van hem kunnen want zij hebben zôn rijk voer zeker niet nodig. De DA zei ook dat ik me om zijn gewicht geen zorgen moest maken, weet dat jaarlingen er nog mager en slungelig kunnen uitzien. Maar toch zegt mijn gevoel...er moet bij. Waarschijnlijk ligt het aan mij hoor, als zelfs de DA zegt geen zorgen maken... mss door alle probleempjes te samen dat ik nu wat sneller ongerust ben.
Plus 12 kg hooi voor hun drie omdat ze nog wel wat gras hebben om ook nog te eten, dus geef nog geen volle portie hooi.

NenaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:22

mijn paarden zijn gaan schuren vanwege de droogte en het vele stof wat zich toch in het vel heeft genesteld. Paarden stonden ook 24/7 buiten, geen zomereczeem niets, maar na een grondige wasbeurt was het weg, tot ik ze weer een aantal dagen achtereen op de weide had gehad en toen begon het weer. Weer een douchebeurt (gewoon zonder zeep) en nu is het weer voorbij.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:25

De dunnere manen naar achter toe vanaf ongeveer de helft klinkt inderdaad alsof ze gewoon met haar weidemaatjes staat te kroelen. Hier vreten ze elkaar in dit jaargetijde ook ineens een stuk meer kaal, ook al hebben ze een groot stuk land met voldoende gras. Viel me vandaag nog op dat mijn merrie, die al geen dikke manen heeft nu onderaan wel erg vlassig begint te worden. Zonde! Maar ja wat doe je er aan.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 17:29

Even een foto.
Zal morgen 1 proberen te nemen van haar nek en manen alleen.
Dit is een foto van op afstand waarop je duidelijk ziet dat ze voor mooie dikke manen heeft en dan vanaf t midden ongeveer plots...dun, weinig...

Is ingezoomd en bijgeknipt om de manen dichter bij te zien.
Afbeelding

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 17:33

Hoop zo dat het geen eczeem is, vroeger een Friese merrie gehad die eczeem had...
Zoveel DA bezoeken, poedertjes, zalfjes, spuitbussen, dekens...soms meerdere dekens per week omdat ze die steeds sloopte...
Na veel geprobeerd te hebben, heb ik haar weg gegeven (ja gegeven, niet verkocht) aan iemand die dichter bij de zee woonde, in de hoop dat ze daar een fijner leven zou hebben met minder tot geen jeuk.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 15:07

Heb foto's genomen. Op de eerste zie je duidelijk dat het daar begint, de manen ervoor zijn nog super dik. Valt me ook op dat het begint daar waar haar vetophoping zit en dan zo naar achter toe.
Op de andere foto's zie je goed dat het vooral onder de manen is waar het weg is, bovenkant staan de manen nog waardoor als haar manen netjes liggen het niet direct opvalt (voor mij valt het op omdat ze daar eerst ook dikke manen had, voor mensen die haar niet kennen zou het niet direct opvallen)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Esterke op 05-09-19 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:29

Mijn ruin heeft precies hetzelfde. Het begon bij hem alleen een tijdje terug al. Ik spoel nu regelmatig zijn manen uit en af en toe was ik het met Aloe vera shampoo. Zijn manen zijn al een stuk bijgekomen en begint alweer bij te groeien. Hij heeft normaal ook dikke manen, ik denk dat het bij hem een beetje verstikt was door vuil en huidvet.

Veoniqe (Osmium x Troublemaker) B+10, L1+12, L2+10, M1+11
Evino (Special D x Gribaldi) B+12, L1+11, L2+11, M1+11, M2+10, Z1+10

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 11:06

Ik weet zo ondertussen niet meer van welk hout pijlen maken...er komt maar bij en maar bij.
Op t ene vlak lijkt t dan weer beter te gaan en aan de andere kant komt er dan weer iets anders bij |(

Vooral mijn bwp merrie...
Even alles op een rijtje proberen te zetten.
Ze is dus te dik, hengstennnek, nerveus, snel angstig voor iets of zo gedraagt ze zich toch, haar manen beginnen van ongeveer t midden van haar hals erg dun te worden, ze krijgt plekjes op haar hoofd, nu ook sinds twee dagen op haar nek kale plekken, ook de vacht op haar hals lijkt op sommige plaatsen dunner te worden,...
Haar buik lijkt slanker te worden, ook haar nek is soepeler en niet meer dik en opgezet.
Ze krijgt alfalfa 200-300gr, Gluco balance, magnesium en msm poeder. Heb Marstall force besteld om mee te starten maar is nog niet toegekomen helaas wegen drukte bij de verdeler.

Maar er komt dus steeds iets bij van klachten... het enige wat positief veranderd is is dat ze energieker en vrolijker lijkt.
Ze blinkt als een spiegel, dus op dat vlak zou je zeggen dat ze gezond oogt.

In november gaat ze naar Nederland voor een opleiding ivm haar gedrag. Heb met hun ook afgesproken dat ze daar een DA laten komen om bloed te laten trekken, kijken of ze wat heeft (insulineresistentie of iets anders en kijken of ze ergens tekorten of juist teveel aan heeft).
De DA hier is een ramp, t lukt gewoon niet om bloed te trekken, ze geraakt dan helemaal in paniek en stress. Hopelijk kunnen ze ons daar dus helpen hiermee, ken de mensen waar ze naartoe gaat voor de opleiding en vertrouw hen blindelings, ze hebben mij, of eigenlijk ons al vaak geholpen dus dat komt daar wel goed.

Ondertussen sukkelt ik hier maar verder en zoek heel internet af naar mogelijke oorzaken en oplossingen.
Ik weet het DA, gaat iedereen hier roepen... Maar wat moet je als de DA zelfs amper in haar buurt kan komen.
Als de DA komt voor 1 van de andere paarden is er geen probleem, soms komt ze dan zelfs even kijken en de DA begroeten, maar vanaf het moment dat ze merkt dat de DA haar wilt onderzoeken is het hek van de dam.
Ik probeer dus even door te bijten en te roeien met de riemen die ik heb en hoop dat het snel november is en ik hopelijk wat meer duidelijkheid krijg naar haar gezondheidstoestand.

Waarom zet ik dit hier? In de hoop dat iemand iets herkent en mij misschien wat meer info, mogelijke oplossingen, tips,... kan aanrijken.

Ik plaats zo alle foto's op en rijtje, maar dat moet ik even met mijn gsm doen want daar staan alle foto's op.

Alvast erg bedankt.

Ps. Ik wil hier geen discussie topic van maken. Alle tips en info zal met open armen ontvangen worden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:10

Heb je wel eens een reiningskuurtje gegeven?

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:13

Testen op cushing al gedaan?

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 11:15

Afbeelding foto deze zomer.

Afbeelding foto van vandaag, nek en buik lijken beter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding nek, manen verlies.

Afbeelding kale plekjes op haar hoofd, ongeveer zelfde tijd begonnen als het verlies van haar manen.

Afbeelding en dan de kale plekken op haar nek, die ze ineens sinds twee dagen geleden heeft. Zoals je ziet blinkt ze enorm als t droog is dus weet niet goed wat ervan denken...

Afbeelding nog een laatste foto in haar geheel van voorbije zomer, haar buik is hier nog dikker op maar ook een mooie glanzende vacht.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:17

Is het niet door teveel aan suikers van het gras? Er zijn paarden die daar ook van schuren

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:20

Het lijkt wel of ze een schimmel heeft? of schurft?
Zou het aan de dierenarts vragen,dan kan je het behandelen voordat het meer en meer word.

FB Groep Second Chance.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 11:23

Ik heb hier een reiningskuur staan..maar durf niet goed.
Sommige raden het af moest ze insulineresistentie hebben zou dit niet goed zijn om te geven.

Neen ze is nog op niks getest omdat bloedtrekken niet lukt. In november zal er bloed getrokken worden.
Het zou leuk zijn moest ik hier wat ideetjes opdoen van wat te laten testen en waarom...
Weet niet of op alles testen mogelijk is en wat voor rekening ik dan in gedachten zou moeten houden.
Ik heb er alles voor over om er achter te komen wat er nu juist mis is bij haar, maar zaken gaan testen die ze duidelijk niet zal hebben is nu ook niet de bedoeling.

Dus meningen van wat ze zou kunnen hebben en waarom je dit denkt zijn heel erg welkom!
Zo kan ik bekijken van wat echt verstandig zou zijn om op te testen en wat niet nodig is om op te testen.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 11:27

Ja daar had ik ookal aan gedacht dat ze mss een schimmel of schurft heeft.
Maar zijn er ook middeltjes waarmee je dit kan behandelen zonder te wassen?
Zie het eigenlijk niet zitten om haar met dit weer te wassen want dan verwijder ik al haar vetten in haar vacht en op de huid waardoor ze met dit weer nog vatbaarder gaat worden voor bepaalde huidaandoeningen...en haar weken opsluiten in een droge stal gaan we niet doen, ze staan hier altijd buiten, ze is echt geen stal paard, dat gaat haar mentale gezondheid niet te goede komen.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:31

Waarom lukt bloed afnemen niet?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:37

Schurft is het niet,heb ff gegoogled,het lijkt het meest op schimmel.Je paard zal dan toch echt gewassen moeten worden,áls het idd. schimmel is.Google er maar eens op en kijk de foto's.

FB Groep Second Chance.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 11:41

Omdat ze panische is voor de DA en spuiten.
Vaccinatie gaat nog net als je snel genoeg bent.
Bloed trekken is uiteraard van een andere orde, daar moet ze toch wel even stil blijven staan zodat de DA het bloedvat kan vinden, de naald erin kan steken en buisjes kan vullen.
In de stal probeert ze je te pletten tussen haarzelf en de muur. Buiten gaat ze steeds omhoog en schiet ze steeds verder in haar paniek.
Voorbije zomer twee keer geprobeerd maar voor de veiligheid van de DA en onszelf er mee gestopt.

In november gaat ze dus naar de opleiding bij mensen die niks anders doen dan "probleem" paarden te helpen.
Eigenlijk moet ik zeggen, die mensen helpen hun paard te helpen, beter te begrijpen. :o

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:51

Spuiten kun je trainen zonder spuit, neem een pen en prik een paar keer of in het begin één keer op de plek van de ader. En vraag een vrouwelijke da die indien mogelijk als eerste bij jou komt en niet naar zooi ruikt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:55

ik zou gewoon afwachten tot november voor je van alles gaat veranderen in de voeding
ik vind die plekjes niet heel dramatisch eigenlijk..maar heb zelf een eczemer dus ben wel wat gewend.
je kunt even met een vochtige spons en wat betadine of dettol of iets wat ontsmet die plekken even aanstippen.
even een paar dagen achter elkaar en kijk even hoe het gaat?

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.