Kreupel maar niet duidelijk waarom

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Elisa2

Re: Kreupel maar niet duidelijk waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:55

Jemig dat is toch wel andere koek, hebben ze enig idee hoe ze aan zoiets gekomen is? (door het struikelen?) fijn dat de prognose in ieder geval redelijk positief is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

SuperAssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 10:05

Elisa2, hij heeft vermoedelijk een trap gehad tijdens te ruw spelen of misschien een ruzie onderling op de wei. Hij had namelijk precies de dag dat hij kreupel werd ook een wondje op dat been, en juist op een plaats waar hij zichzelf niet echt verwond kan hebben(voorkant/buitenkant net onder de voorknie).

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:17

Allereerst veel sterkte met het herstel van je paard. Wat ik bizar vind is dat je op de foto van 12 september al duidelijk die lijn ziet lopen over het pijpbeen, de rechtse. Dat daar niet verder naar gekeken is vind ik echt heel vreemd eigenlijk.

Ik mis je zo ik mis je meer en meer ik zie je in mn dromen keer op keer.....Lieve Mam Luf You!!! 19-8-1949/10-2-2005

SuperAssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 10:38

kimmie1 schreef:
Allereerst veel sterkte met het herstel van je paard. Wat ik bizar vind is dat je op de foto van 12 september al duidelijk die lijn ziet lopen over het pijpbeen, de rechtse. Dat daar niet verder naar gekeken is vind ik echt heel vreemd eigenlijk.

Met de kennis van nu is dat inderdaad jammer.
Echter is het ook volgens de kliniek waar we mee overlegd hebben heel goed mogelijk dat je die breuk niet zo "mooi" erop krijgt. Zij hebben ook de andere foto's allemaal bekeken namelijk. En als je hem niet nét perfect recht hebt dan zie je het niet. En ook als je daar niet naar op "zoek" bent om het zo te zeggen(maar eigenlijk naar een botfragment/sequestor en vervolgens de woekeringen en verkalkingen vind) is het behoorlijk lastig.

Ik snap je punt, maar ik verwijt hier niemand iets. Het is gewoon echt een rotsituatie.

Andor <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:09

SuperAssie schreef:
Elisa2, hij heeft vermoedelijk een trap gehad tijdens te ruw spelen of misschien een ruzie onderling op de wei. Hij had namelijk precies de dag dat hij kreupel werd ook een wondje op dat been, en juist op een plaats waar hij zichzelf niet echt verwond kan hebben(voorkant/buitenkant net onder de voorknie).

Dat is zuur zeg, met zo'n uitkomst maar dan vallen wel de puzzelstukjes op hun plek inderdaad.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:20

Tsjee. Inderdaad is de breuk wel zichtbaar op de rechterfoto van 12 september, maar voor een leek als ik alleen als je de laatste foto ernaast legt.

En geen wonder dat hij kreupel is.

Die niet vergroeide griffelbeentjes zijn ook typisch; heeft hij in zijn jeugd soms tekorten gehad of is zoiets erfelijk?

In elk geval lijkt me dat jouw paard eigenlijk nu een betere herstelprognose heeft dan voorheen toen je eigenlijk niet wist waar je het zoeken moest. Een breuk is niet niks, maar ken wel paarden die daarna gewoon weer zuiver liepen. Gelukkig is het een breuk die vanzelf goed kan genezen.

Heb je ook een foto van het hele paard (buitenkant :)). Ben wel nieuwsgierig hoe hij eruit ziet.

Sterkte!

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

SuperAssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 11:30

Hevonen schreef:
Tsjee. Inderdaad is de breuk wel zichtbaar op de rechterfoto van 12 september, maar voor een leek als ik alleen als je de laatste foto ernaast legt.

En geen wonder dat hij kreupel is.

Die niet vergroeide griffelbeentjes zijn ook typisch; heeft hij in zijn jeugd soms tekorten gehad of is zoiets erfelijk?

In elk geval lijkt me dat jouw paard eigenlijk nu een betere herstelprognose heeft dan voorheen toen je eigenlijk niet wist waar je het zoeken moest. Een breuk is niet niks, maar ken wel paarden die daarna gewoon weer zuiver liepen. Gelukkig is het een breuk die vanzelf goed kan genezen.

Heb je ook een foto van het hele paard (buitenkant :)). Ben wel nieuwsgierig hoe hij eruit ziet.

Sterkte!

Afbeelding
Monster en ik in betere tijden(vorig jaar rond deze tijd) :)

Dat van de griffelbeentjes is inderdaad nog steeds gek maar daar is tot nu toe geen verklaring voor. Daar wil ik wel nog wat verder naar zoeken maar heeft minder prioriteit momenteel.

Ik heb inmiddels contact met een andere bokker die dit in 2012 heeft meegemaakt, dat is ook wel fijn, beetje sparren over hoe en wat.

Andor <3

SuperAssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 18:37

Ik kom weer even wat leven in het topic blazen met goed nieuws!

Vandaag voor de laatste keer foto's gemaakt en de breuk is zo goed als genezen. Ik heb dan ook groen licht gekregen om met hem te gaan stappen en binnekort mag hij ook weer de wei op. Ik ben echt opgelucht dat het zo snel is gegaan!

Uiteraard blijf ik voorlopig ernaast. Ik mocht van de dierenarts ook wel erop om te stappen maar met mijn zwaar explosieve paard doe ik dat liever nog niet. Hij ging vanmiddag al bijna als een vlieger aan mijn touwtje, dus morgen de hengstenketting mee om te zien hoe dat gaat..

Heel opgelucht en blij met hoe goed de afgelopen maanden zijn gegaan en ik kijk vol goede moed naar het herstel tegemoet *\o/*

Andor <3

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:05

Wat fijn! Wat een goed nieuws!!